سرآغازی دلنشین و امیدبخش در فهم سینما
مدتی است دورهی نقد و تحلیل فیلم را، با تکیه بر نقد فیلمهای سینمایی مهم و تاثیرگذار تاریخ سینما آغاز کردهام.
سعی بر این است که با انتخاب دقیق، علاوه بر نقد خود فیلمها، تحلیل و بررسی شرایط زمانه تولید و زندگی کارگردانها، مورد بحث و گفتوگوی جامعتری قرار گیرد. همت دوستان و همراهانم در برنامهریزی، آن هم بدون محدودیت زمانی و تعجیلهای معمول، این انگیزه را قوام میبخشد که بطئی و تدریجی و مطابق اصول و ضوابط نقد و تحلیل رفتار شود.
شروع دوره، از ابتدای تاریخ سینماست که با نقد و بررسی فیلم صامت "تولد یک ملت" و تحلیل جایگاه کارگردان آن دیوید وارک گریفیث در تاریخ سینما، کلید خورد. پیآمد آن دو فیلم "متروپلیس" و "ام" از فریتس لانگ، کارگردان آلمانی بود که به همراه مکتب اکسپرسیونیسم و شرایط سیاسی و اقتصادی آلمان و اندیشهی فلسفی رومانتیسیسم آلمانی و تاثیرات آن بر جامعه آلمان مابین دو جنگ جهانی اول و دوم، مورد نقد و تحلیل قرار گرفت.
دلیل توجه به تاریخ سینما، چیزی نیست جز وجه آموزشی آن برای امروز ما، و آگاهییابی از شکلگیری سینما و آفرینش فیلمهای ارزشمند و لذت بردن از آنچه که در روزمرگی و مدگرایی به فراموشی سپرده شده است.
گمشدهی سینمای ایران را تنها میتوان در لابلای فیلمها و رویدادهای تاریخ سینما جستجو کرد. به همین خاطر در برنامهریزی که شده است به تاریخ سینمای ایران نیز خواهیم پرداخت.
.
عناوین دوره: (هر دوره ده جلسه)
.
1) سینمای صامت (1895 تا 1927)
2) توسعه سینمای ناطق و جنگ جهانی دوم (1930 تا 1945)
3) دوره پس از جنگ (1945 تا 1960)
4) سینمای نو و سینمای سیاسی-اجتماعی (1960 تا 1980)
5) سینمای (1980 تا 2000)
6) سینمای قرن 21 (2000 تا 2015)
7)سینمای ایران
- سینمای قبل از انقلاب
- سینمای بعد از انقلاب