شرح دورههای زبان سینما و نقد و تحلیل فیلم:
(هر دوره 10 جلسه - 10 فیلم)
1) سینمای صامت (1895 تا 1927)
2) توسعه سینمای ناطق و جنگ جهانی دوم (1930 تا 1945)
3) دوره پس از جنگ (1945 تا 1960)
4) سینمای نو و سینمای سیاسی-اجتماعی (1960 تا 1980)
5) سینمایی با تکنولوژیهای جدید (1980 تا 2000)
6) سینمای قرن 21 (2000 تا 2015)
7) سینمای قبل از انقلاب ایران
8) سینمای بعد از انقلاب ایران
مدت زمان:
هر جلسه 4 ساعت:
2 ساعت تماشای فیلم
1 ساعت آموزش زبان سینما
1 ساعت نقد و تحلیل فیلم
ضرورت:
*سینما چیزی است بین هنر و زندگی. «ژان لوک گدار»
شناخت زبان منحصر به فرد و اشراف بر نظریات سینمایی، لازمه ورود به جهان سینماست.
این زبان در سیر تکاملی و فراز و نشیب خود به عنوان هنر-صنعت، به عقلانیت و شهودی دست یافته که نمیتوان دورههای گذشته آن را نادیده گرفت و با حذف نگرش تاریخمدارانه با آن مواجه شد. در عین حال مسیر برقراری ارتباط با سینمای معاصر، از سینمای سالهای گذشته میگذرد.
هدف:
دلیل توجه به تاریخ سینما، چیزی نیست جز وجه آموزشی آن برای امروز ما، و آگاهییابی از شکلگیری سینما و آفرینش فیلمهای ارزشمند و لذت بردن از شاهکارهای این هنر که در روزمرگی و مدگرایی به فراموشی سپرده شده است.
دستاوردهای دوره:
- آشنایی با روند تاریخی سینما از دورهی صامت تا پستمدرن
- آشنایی با زبان سینما
- آشنایی با مکاتب و سبکهای فیلمسازی
- آشنایی با فیلمسازان شاخص جهانی
- تماشای فیلمهای مهم و ماندگار تاریخ سینما و معاصر
- آغازی برای نوشتن نقد فیلم
روش:
تماشای فیلم نخستین فعالیت کلاس خواهد بود. مباحث تئوریک در زمینه زبان سینما و سپس نقد و تحلیل فیلمِ منتخب مطابق با استاندارهای روش تحلیل و بررسی شرایط زمانه تولید و زندگی فیلمساز؛ کلیت محتوای هر جلسه را به خود اختصاص خواهد داد.
فهرست فیلمهای هر دوره:
1) سینمای صامت (1895 تا 1927)
ده جلسه
|
فیلم |
سال تولید |
کارگردان |
توضیحات |
1 |
تولد یک ملت |
1915 |
دیوید وارک گریفیث |
نوآوریها در سینما |
2 |
مطب دکتر کالیگاری |
1920 |
رابرت وینه |
سرآغاز مکتب اکسپرسیونیسم |
3 |
نوسفراتو |
1922 |
فردریش ویلهلم مورنائو |
مکتب اکسپرسیونیسم آلمان |
4 |
متروپلیس |
1927 |
فریتز لانگ |
پایان مکتب اکسپرسیونیسم آلمان |
5 |
رزمناو پوتمکین |
1925 |
سرگئی آیزنشتاین |
سینما و انقلاب روسیه |
6 |
اسرار یک روح |
1926 |
گئورگ ویلهلم پابست |
روانکاوی در سینما |
7 |
آینه سه بر |
1927 |
ژان اپستاین |
سینمای امپرسیونیست فرانسه |
8 |
مصائب ژاندارک |
1928 |
کارل تئودور درایر |
سینما و بازنمایی معنا |
9 |
سگ آندلسی |
1929 |
لوئیس بونوئل |
سینمای سوررئالیستی |
10 |
عصر جدید |
1936 |
چارلی چاپلین |
کمدی انتقادی |
&
2) توسعه سینمای ناطق و جنگ جهانی دوم (1930 تا 1945)
ده جلسه
|
فیلم |
سال تولید |
کارگردان |
توضیحات |
1 |
پیروزی اراده |
1935 |
لنی ریفینشتال |
سینمای تبلیغاتی آلمان نازی |
2 |
بندر مه آلود |
1938 |
مارسل کارنه |
رئالیسم شاعرانه فرانسه |
3 |
دلیجان |
1939 |
جان فورد |
سینمای وسترن |
4 |
همشهری کین |
1941 |
ارسن ولز |
فرمگرایی در سینما |
5 |
شاهین مالت |
1941 |
جان هیوستن |
سینمای کارآگاهی |
6 |
سزار کوچک |
1931 |
مروین لروی |
سینمای گانگستری |
7 |
کازابلانکا |
1942 |
مایکل کورتیز |
ملودرام و جنگ |
8 |
غرامت مضاعف |
1944 |
بیلی وایلدر |
فیلم نوآر |
9 |
داشتن و نداشتن |
1944 |
هاوارد هاکس |
اقتباس ادبی در سینما |
10 |
طلسم شده |
1945 |
آلفرد هیچکاک |
روانشناسی و سینما |
&
3) دوره پس از جنگ (1945 تا 1960)
ده جلسه
|
فیلم |
سال تولید |
کارگردان |
توضیحات |
1 |
بهترین سالهای زندگی ما |
1946 |
ویلیام وایلر |
ملودرام جنگی |
2 |
دزد دوچرخه |
1948 |
ویتورو دسیکا |
نئورالیسم ایتالیا |
3 |
سگ ولگرد |
1949 |
آکیرا کوروساوا |
نوآر ژاپنی |
4 |
اتوبوسی به نام هوس |
1951 |
الیا کازان |
تراژدی یک زن |
5 |
خاطرات یک کشیش روستا |
1951 |
روبر برسون |
داستان رنج آدمی |
6 |
ماجرای نیمروز |
1952 |
فرد زینهمان |
تنهایی قهرمان |
7 |
داستان توکیو |
1953 |
یاسوجیرو اوزو |
خانواده در سینما |
8 |
سانشوی مباشر |
1954 |
کنجی میزوگوچی |
ملودرام قرون وسطایی |
9 |
جاده |
1954 |
فدریکو فللینی |
معصومیت و خشونت |
10 |
شورش بیدلیل |
1955 |
نیکولاس ری |
طغیان یک نسل |
11 |
مهر هفتم |
1957 |
اینگمار برگمان |
دغدغههای دینی |
&
4) سینمای نو و سینمای سیاسی-اجتماعی (1960 تا 1980)
ده جلسه
|
فیلم |
سال تولید |
کارگردان |
توضیحات |
1 |
روکو و برادران |
1960 |
لوکینو ویسکونتی |
نگاه سوسیالیستی به خانواده |
2 |
چه کسی از ویرجینیا وولف میترسد |
1966 |
مایک نیکولز |
پیچیدگی روابط انسانی |
3 |
این گروه خشن |
1969 |
سام پکین پا |
رذالت معصومانه |
4 |
پرتقال کوکی |
1971 |
استنلی کوبریک |
خشونت و بیرحم جامعه علیه فرد |
5 |
پدرخوانده1 |
1972 |
فرانسیس فورد کاپولا |
قدرتطلبی باندهای مافیایی |
6 |
محله چینیها |
1974 |
رومن پولانسکی |
جنایات مرموز |
7 |
دیوانه از قفس پرید |
1975 |
میلوش فورمن |
جهان دیوانگی |
8 |
آینه |
1975 |
آندری تارکوفسکی |
الهامات درونی |
9 |
راننده تاکسی |
1976 |
مارتین اسکورسیزی |
تریلر روانشناسانه نئو نوآر |
10 |
آنی هال |
1977 |
وودی آلن |
کمدی مدرن |
&
5) سینمای (1980 تا 2000)
ده جلسه
|
فیلم |
سال تولید |
کارگردان |
توضیحات |
1 |
غلاف تمام فلزی |
1987 |
استنلی کوبریک |
جنگ پوچ |
2 |
سکوت برهها |
1991 |
جاناتان دمی |
روانپزشک آدمخوار |
3 |
صورت زخمی |
1983 |
برایان دی پالما |
خشونت نهادینه |
4 |
ترمیناتور 2 |
1991 |
جیمز کامرون |
ماشین علیه انسان |
5 |
جوخه |
1986 |
الیور استون |
جنگ ویتنام |
6 |
انجمن شاعران مرده |
1989 |
پیتر ویر |
ساختارشکنی علیه وضع موجود |
7 |
مرد بارانی |
1988 |
بری لوینسون |
کمدی درام جادهای |
8 |
فهرست شیندلر |
1993 |
استیون اسپیلبرگ |
جنایات جنگی |
9 |
قصههای عامهپسند |
1994 |
کوئنتین تارانتینو |
نئو نوآر |
10 |
لولیتا |
1997 |
آدرین لین |
عشق نامتعارف |
11 |
هفت |
1995 |
دیوید فینچر |
خشونت مقدس |
12 |
بیمار انگلیسی |
1996 |
آنتونی مینگلا |
عشق و جنگ |
13 |
ماتریکس 1 |
1999 |
برادران واچوفسکی |
تکنولوژی سحرآمیز |
&
6) سینمای قرن 21 (2000 تا 2015)
ده جلسه
|
فیلم |
سال تولید |
کارگردان |
توضیحات |
1 |
ببر خیزان اژدهای پنهان |
2000 |
آنگ لی |
هنرهای رزمی |
2 |
ارباب حلقهها: یاران حلقه |
2001 |
پیتر جکسون |
افسانههای باشکوه |
3 |
با او حرف بزن |
2002 |
پدرو آلمودوار |
عاشقانهای در غیاب معشوق |
4 |
21 گرم |
2003 |
الخاندرا گونزالز |
ساختارشکنی در روایت |
5 |
جایی برای پیرمردها نیست |
2007 |
برادران کوئن |
نئو وسترن |
6 |
شبکههای اجتماعی |
2010 |
دیوید فینچر |
شبکه های مجازی اجتماعی |
7 |
تلقین |
2010 |
کریستوفر نولان |
تریلر علمی تخیلی |
8 |
قوی سیاه |
2010 |
دارن آرنوفسکی |
تریلر روانشناختی |
9 |
اسب تورین |
2011 |
بلاتار |
فلسفه در سینما |
10 |
درون و بیرون |
2015 |
پیت داکتر |
روانشناسی کودکان |
&
7) سینمای ایران ـ قبل از انقلاب
8) سینمای ایران ـ بعد از انقلاب
***
برای ثبتنام لطفا تماس بگیرید:
09104439343
آی دی تلگرام:
کانال تحلیل نقاشی و نقد فیلم: