هنرِهنر - ArtArt.ir

نقدها، تحلیل‌ها و یادداشت‌های شهرام زعفرانلو درباره فرهنگ و هنر

هنرِهنر - ArtArt.ir

نقدها، تحلیل‌ها و یادداشت‌های شهرام زعفرانلو درباره فرهنگ و هنر

هنرِهنر - ArtArt.ir

نام اثر:
مرد متحیر - پرتره نقاش - 1843
The Desperate Man - Self-portrait
نقاش: گوستاو کوربه - 1819-1877
اندازه: 45 × 54 سانتیمتر
مواد: رنگ روغن روی بوم
محل نگهداری: مجموعه شخصی

نویسندگان

رنگ‌هایی که در هم می‌آمیزند و بر روی بوم نقاشی تجلی‌بخش نقش و رنگ دیگری می‌شوند و احساس و شور را به چالش می‌کشند و مخاطب را در تحیر و بهتی غریب غرقه می‌سازند و ابهام و اکرام را برمی‌انگیزند.
رنگ‌هایی که نمی‌توان به راحتی ما به ازای آن را در واقعیت جستجو کرد. گویی در درون با آمیزشی از چندین احساس گنگِ رنگی، غلیان کرده و مابین نقاش و نقش‌پذیر جاری می‌شوند.
ترکیب‌هایی از رنگ سرخ و قهوه‌ای، در بستری جاری و ساری به تقلا برای غلبه بر رگه‌هایی چرکین و آلوده می‌غلتند؛ حاوی گرمایی است که به سمت بیننده روان شده و او را نیز همچون گیاهانی سبز به رویشی خونین دعوت و یا وادار می‌کند.


توده‌ای در پسِ زمینه که به شمایلی از سنگ همانند است زمانی اضطراب و دلهره را در وجود آدمی رشد می‌دهد که به ردی از یک بُرنده‌ی خشونت‌مزاج بر می‌خوریم که گویی بوم نقاشی را بسان دیواری کهن به زخمی دیرین آراسته و بر بستر رود سرخ‌فام سرچشمه‌ای گشوده که هیچگاه پایان نپذیرد.
این خراش عمیق زاینده‌ی دردی است از موجودی که تنها بخشی از سر او ظاهر است و مابقی با مهی از سبوعیت و ددمنشی پوشیده مانده تا نگاه‌ها را بر فضای نیمه‌ی فوقانی اثر رهنمون گردد و تخیل از چشمان ناپیدای حیوانی را باعث شود که جز ترس و وحشتی که می‌تواند کالبد وجودی‌مان را از حیات و هستی تهی کند؛ تصوری دیگرگونه‌ را می‌زداید. دیواری زمخت و تیره و سرد که عبور هر گونه نَفَسی را به سنگواره‌ای بدل می‌کند آنهم برای سیراب کردن زمینی آلوده و کثیف.
آیا تصور ظهور امیدی و یا نوری و نسیمی برای زدودن این همه تلخی و دردمندی و آلودگی،‌ خیالی است شدنی؟ یا آرزوهای محال جز سرنوشتی محتوم و ساخت دیواری دیگر از یاس و حرمان، میوه‌ی زهرآگین نویی را هدیه خواهد داد؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۱
شهرام زعفرانلو

painting

painting_analysis

تحلیل

نقاشی

نقد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

برای ارسال نظر اجباری به ثبت‌نام نیست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی