هنرِهنر - ArtArt.ir

نقدها، تحلیل‌ها و یادداشت‌های شهرام زعفرانلو درباره فرهنگ و هنر

هنرِهنر - ArtArt.ir

نقدها، تحلیل‌ها و یادداشت‌های شهرام زعفرانلو درباره فرهنگ و هنر

هنرِهنر - ArtArt.ir

نام اثر:
مرد متحیر - پرتره نقاش - 1843
The Desperate Man - Self-portrait
نقاش: گوستاو کوربه - 1819-1877
اندازه: 45 × 54 سانتیمتر
مواد: رنگ روغن روی بوم
محل نگهداری: مجموعه شخصی

نویسندگان


چهار مرحله در شناخت و ارزیابی آثار هنرهای تجسمی حائز اهمیت است: مشاهده، توصیف، تحلیل، نقد

۱) مشاهده:


"هیچ چیز به جز چشمانم برایم قابل اعتماد نیست."
لئوناردو داوینچی



به تعبیری "مشاهده" همان دیدن و نگاه کردن است. در طول زندگی روزمره چشمان ما خیلی چیزها را میبیند و می‌گذرد. وقتی از مسیری عبور میکنیم و از مجاورت آدم‌ها و اشیاء گوناگونی رد میشویم، تنها از وجود برخی از آنها آگاهی یافته و دقتی نسبی بر آنها مبذول می داریم. چنین رفتاری همیشه و در طول زندگی ما به کرات تکرار شده و نهادینه می‌شود. حال اگر بدانیم که نعمت دیدن میتواند  ژرفناک تر و عمیق تر از اینها رشد کرده و ما را در رسیدن به خیلی از پیچیدگی ها و جزئیات رهنمون گردد، متوجه می‌شویم که سالها و اوقات زیادی را بدون بهره بردن از آن از دست داده و خود را از لذتهای بکری محروم ساخته ایم.
"دقیق دیدن" و توجه کردن به اجزای هر چیزی نه تنها از لوازم و ابزار اساسی هر هنرمند و آفرینشگری است بلکه از همه مخاطبان و هنردوستان و منتقدین و تحلیل گران   تسلط بر آن انتظار می رود.
متاسفانه نه در نظام آموزشی ما و نه در خانواده‌، هیچ دغدغه و برنامه ای برای آموختنِ "درست و دقیق دیدن" وجود ندارد. همین باعث میشود تا ما به عنوان مخاطب در طول زندگی خود قدر و ارزش آثار هنری را به شایستگی درک و دریافت نکرده و به راحتی از مواهب و زیبایی هنرها متنعم نشویم.
چه سالهایی از عمر که اینگونه به هدر می رود و کک مان هم نمی گزد.


باید دقیق دیدن را تمرین و ممارست کرد. تمرکز، قدم اول این کنش است. تمرکز کردن و به همه جزئیات موشکافانه نظر انداختن، به تدریج بینایی مان را قوام می بخشد و حتی از اکتشافات جدید، شورانگیزمان می سازد.
باید در یک عکس، نقاشی، تصویر سینمایی یا اثری گرافیکی، به مواردی از قبیل خطوط، احجام، اشکال، رنگها، نورها و ترکیب و ارتباط مابین آنها، دقیق شد. این کار با مشاهدات متعدد امکان پذیر است.


 از تعجیل و نگاه های گذرا و یکباره قویا پرهیز کنیم. حوصله به خرج دادن و به دفعات در زمانهای مختلف دیدن ضروری است. مطمئن باشیم که به تناسب حال و هواهای مختلف نیز تاثیر پذیری از آثار، گوناگون خواهد بود. پس چه بهتر که در شرایط متنوع فکری و احساسی و زمانهای کوتاه و بلند خود را در معرض آنها قرار دهیم تا به دریافت های خاصی نائل شویم.
 با جدیت تمام از این عادت نامیمون و مضر که هر اثر هنری را به ابزاری یک بار مصرف و برای یک بار دیدن، تقلیل میدهد بگریزیم و از جوی جاری و زلال آفرینش های ارزشمند، به دفعات بنوشیم. زیرا به تناسب رشد و تغییر در نگرش و احساس ما، آب تازه ای بر آن روان می‌شود و می‌توان به دفعات و بدون تکرار چشمها را در آن شست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

برای ارسال نظر اجباری به ثبت‌نام نیست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی