هنرِهنر - ArtArt.ir

نقدها، تحلیل‌ها و یادداشت‌های شهرام زعفرانلو درباره فرهنگ و هنر

هنرِهنر - ArtArt.ir

نقدها، تحلیل‌ها و یادداشت‌های شهرام زعفرانلو درباره فرهنگ و هنر

هنرِهنر - ArtArt.ir

نام اثر:
مرد متحیر - پرتره نقاش - 1843
The Desperate Man - Self-portrait
نقاش: گوستاو کوربه - 1819-1877
اندازه: 45 × 54 سانتیمتر
مواد: رنگ روغن روی بوم
محل نگهداری: مجموعه شخصی

نویسندگان


عمده کارهای تنانت، نقاش کانادایی، چه طراحی‌ها و چه نقاشی‌ها، مبتنی بر تکنیک سایه روشن است.

در طراحی‌ها با استفاده از ذغال و مداد کنته و در نقاشی ها با رنگ روغن توانسته سایه روشن‌هایی با بکارگیری تونالیته رنگها بیافریند که به خوبی حرکات اندام سوژه‌ها و زنده بودن‌شان را بازنمایی کند.

حالات بدنها ماهرانه احساسات درونی آدمها را بروز میدهند و حس قرابت و نزدیکی را در مخاطب بوجود می‌آورند. 

اغلب سوژه‌های تنانت را زنان تشکیل می‌دهند. شاید دلیلش آن است که زنان به نسبت مردان از وجوه احساسی بیشتری برخوردار بوده و حتی به دلایل فرهنگی و اجتماعی درون‌گراتر هستند. پس انتخاب زن آن هم با اندامی برهنه میتواند مخاطب را برای کشف رازها و احساسات زنانه ترغیب نماید.

علاوه بر این وجه مشترک اغلب آثار تنانت، نگاه‌ها و حالت‌های محزون و متفکرانه آدم‌هاست. کمتر سوژه‌ای لبخند می‌زند و یا اگر جزئیات چهره‌اش نمایان است، شاداب نشان داده شده است.

برخی از فیگورها بدون جزئیات چهره هستند و برخی واجد جزئیات. نقاش در چهره‌های بدون جزئیات هم نگاه ما را به اندام معطوف می‌دارد و هم با ابهام‌آفرینی در چهره، مرموز بودن اشخاص و در کنار آن مسخ‌شدگی بر اثر شرایط را به ظهور می‌رساند.

غلظت و شدت رنگ در مناطقی از بدن به خصوص چهره‌های آشکار شده، بیشتر جلب توجه کرده و حس گرمتری را بروز می‌دهد.

برهنگی اندام‌ها به هیچ وجه، خاصیتی اروتیک و جنسی نداشته و صرفا آنچه را که عکاسی و یا سینما نمی‌تواند به عنوان جذابیت‌ نادیده بیانگارند را منها می‌کند و نه تنها بیانگرانه روحیات و محسوسات درونی زنان را عرضه می‌دارد بلکه ما را برای دستیابی به شخصیت افراد به دقت و تامل وا‌می‌دارد.

   

  

   

  

 

  

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۰
شهرام زعفرانلو

painting

painting_analysis

تحلیل

نقاشی

نظرات  (۱)

سپاس از این نقد زیبا ی استاد زعفرانلو.....در مورد انتخاب سوژه نکته ای به ذهنم میرسه که با اجازه می نویسم،فکر می کنم در وجود ما هم شخصیت مردانه هست و هم زنانه،یه بخش تاریک و نهفته از جنسیت که هنرمند با توجه به این بخش به صورت آگاهانه یا حتی ناآگاهانه هنر خودشو عرضه می کنه،وقتی هنرمند مرد باشه در کارهایی که سوژه زنها هستند رنج و اندامهای  زنانه دیده میشه،تقریبا میشه گفت یه بخش نیمه آگاهانه که به دلیل نبودن شناخت درست و کافی از بخش مبهم وجود به صورت رنج به تصویر کشیده میشه 

ارسال نظر

برای ارسال نظر اجباری به ثبت‌نام نیست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی